Het zware leventje van een Moraalridder.

Ik ben Rick, moraalridder van het vierkante bureau onder het gezag van koning YouTube.

“Hallo Rick!”

Ik zal mij nog eens een keertje voorstellen: Ik ben Rick, 20 jaar oud en afgelopen week heb ik zo’n 1.000 euro afgewezen omdat ik een moraalridder ben. Het leven van de moraalridder gaat niet over rozen.

Jij denk nu waarschijnlijk:

“Huh?”

“Waarom?”

“Wie de fuck wil jou 1000 euro betalen?

Toffe Peer

Omdat ik een toffe peer ben zal ik het eventjes uitleggen: De meeste YouTube kijkers (zoals jij) denken dat de meeste YouTube centjes schuilen in de reclames voor op tijdens naast en in de video (dat waren wat random voorzetsels), maar dat valt reuze mee. Met reclame’s op video’s pak je (ongeveer) zo’n 1 euro per 1000 kijkers, maar wat de meeste niet weten is dat sommige reclamebedrijfjes voor een video met 10.000 views 1000 euro betalen voor een reclame plekje?!

Dan heb ik het over zo’n Doritos roulette challenge (ja, die heeft Doritos zelf verzonnen).

Maar Rick? Hoe herken ik zo’n “Campagne video”, nou mijn lieve kijker… hier heb je een handig vuistregeltje: Als er een linkje van een bedrijf bovenin de videobeschrijving staat zijn er sowieso centjes in het spel! Sommige merken zoals Doritos hebben weinig aan een linkje naar hun site en nemen genoegen met het feit dat je het woord “Doritos” zo’n 1000x gebruikt in je video.

Niks mis mee!

Nu krijgen jullie meteen het idee dat ik een HAAT heb aan dit soort reclame video’s, dat is he-le-maal niet waar! Ik zou zó meedoen aan een Doritos roulette challenge, tuurlijk je krijgt centjes van Doritos maar je zet alsnog een vermakelijke video neer voor je kijkers en daar gaat het uiteindelijk om!

Rickje Reclamepikje

Ik heb zelf ook af en toe een kleinschalig reclame dingetje gedaan op mijn kanaal maar dan ging het eerder om 100 euro dan om 1.000, toen wist ik nog niet dat er zó veel geld in zat joh! Maar sinds kort krijg ik steeds meer van deze “Deals” mijn kant op en dat is natuurlijk nice! $$$. Alleen ik ben een beetje kieskeurig wat betreft wat ik wél en niet aanneem want zoals ik al zei: Ik ben een moraalridder.

Lekker Fris

Zo werd ik laatst benaderd of ik zin had om mee te spelen in een reclamefilmpje voor een niet nader te noemen frisdrankje (ik ben niet zo’n matennaaier), in dit filmpje zou ik als een soort “Quizmaster” mensen lastig gaan vallen op een plein. Ik had zeker interesse in deze reclame alleen waar ik totaal geen interesse in had was het niet nader te noemen frisdrankje, niet te zuipen! Als quizmaster hoef ik 0.0 oordeel over het drankje te geven, top! Ik zou NOOIT in een video zeggen van “Wow, dit frisdrankje is echt he-le-maal de shit!” Terwijl ik het eigenlijk niet te zuipen vind, 1000 euro of geen 1000 euro.

Voorwaarde:

Voor mij is er qua reclamecampagnes maar één voorwaarde: Ik wil altijd eerlijk kunnen blijven. Er komen momenteel ook hier en daar gamepartijen naar mij toe die graag willen dat ik voor een centje hun game ga spelen, PRIMA! Maar dan moet het wél een game zijn die ik ook zou spelen op mijn kanaal als ik er geen geld voor zou krijgen :). Als Nintendo morgen komt en zegt: Hier is een zak geld en hier is de nieuwe Pokémon, dan is dat helemaal toppie!

Voorbeeldje:

Ik zou best een video willen maken in samenwerking met Head&Shoulders waar ik zeg “Ik gebruikte ooit head and shoulders, het was best oké” maar ik zou NOOIT mijn instagram omtoveren tot een soort slechte Amerikaanse reclame… (zie foto)a6514afc321441a6e8b92cf4ff4af1e1

8d57ba96c85fcefb90577217147f6dba

Verder trouwens totaal géén haat tegen Peter! Ik snap dat het verkeerd over komt maar HIJ besluit zo’n reclamestuntje te doen en de moneys en consequenties van dien te accepteren, dan verdien ik best het recht om daar mijn mening over te geven! Als Peter mij voor de rest van zijn leven wil haten mag dat van mij, maar hey het hoeft niet hoor gozer! Ik vind je best een toffe peer xxx Rickje

Duidelijkheid:

Dus eventjes voor de duidelijkheid: Ik wil GRAAG samenwerken met leuke bedrijven alleen ik wil daar niet mijn “ziel” voor verkopen. Ik wil niet een product de hemel in prijzen, dat vervolgers al mijn kijkers het kopen en het K.U.T. vinden. Ik prijs liever een product de hemel in dat ook echt goed is, dat mijn kijkers het kopen en zeggen: Wow Rick, bedankt voor de tip! Achter de schermen ben ik druk bezig met dit soort dingen fixen maar lukken wil het nog niet echt.

Dé 1000 euro

Ik heb nog nooit via één bedrijf de kans gehad 1.000 euro te krijgen voor wat filmpjes, het klinkt haast absurd, dat is meer dan ik met een gehele maand aan advertenties verdien (dat is alsnog fucking veel). Ik zou 1.000 euro krijgen voor 3 filmpjes rondom een online game, “Kom maar door” zei ik. Achteraf bleek de online game een soort habbo te zijn waar je echt geld uitgeeft aan troep in game MAAR als je de game goed speelt kan je ook geld verdienen. Hierdoor werd de site eigenlijk een soort van gok machine voor kinderen. Ik ga niet voor 1.000 euro rondlopen met de gedachte dat ik de portemonnee’s van mijn lieve kijkertjes leeg trek om mijn eigen portemonnee te vullen…

Was ik maar…

Was ik maar geen moraalridder, een jongen die zonder na te denken ieder tientje aannam dat een reclamebedrijf mijn kant op gooit, jammer genoeg is dat niet het geval en loop ik nu 1000 euro mis, dus… misschien kan ik vanavond een keertje bij jou thuis komen eten lezer? Ik heb namelijk niet zo veel centjes meer ^.^

Het leven van een moraalridder, een moeilijk leven maar een leven waar ik mee kan leven. (diep)

XXX Rickje

p.s. “Eten bij een kijker” zou oprecht een leuk idee zijn voor een youtube serie, misschien eventjes over nadenken?

24 gedachtes over “Het zware leventje van een Moraalridder.

  1. Ik kan me hierin identificeren, ik heb wel eens dat ik in groepje A zit , maar dan word ik later uitgenodigd door het veel coolere, betere, leukere groepje B. Eigenlijk wil ik zo graag naar het coolere groepje maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om de anderen de dumpen. Hetzelfde geld voor feestjes.

    Like

    1. Dat zou het voor mij ook kunnen zijn maar alsnog ben ik een moraalridder. Sommige BNers doen wél mee met een kut reclamespotje en andere vinden dat het ze te kort doet, niet qua centjes maar omdat ze moraalridders zijn en zichzelf niet voor lul zetten in een HAK! Reclame

      Like

  2. best kanp dat je nee zegt tegen duizend euro, ik heb best recpect voor je (maar hyves bestaat niet meer dus dat kan eigenlijk niet meer). Ik denk dat ik zelf wel even getwijfeld had voordat ik nee ging zeggen

    Like

  3. Dat voorbeeld van Peter is sterk, maar Peter en Kelvin hebben echt dure camera’s etc. Als je ziet wat voor apparatuur ze hebben om te filmen.. Omdat mogelijk te maken heb je natuur geld nodig en ja dan zal ik een ook een leugentje voor best wil doen. Peter en Kelvin hebben ook een reclame gemaakt die tijdens het WK uitgezonden werd. Waarschijnlijk boeide het bedrijf van hun echt niet, maar het is wel erg tof dat je reclame wordt uitgezonden tijdens het WK wanneer vele mensen TV kijken. Zo werk je ook aan bekendheid.
    Je moet er een beetje een balans in vinden. Niet alleen naar het geld kijken maar ook naar je kansen.

    Like

  4. Dit is wat Rick, Rick maakt. Dit is eigenlijk z’n beetje waarom ik serentgameplay kijk en niet tiesgames ofzo. Blijf vooral lekker je zelf en niet te commerciël Rick!xxx

    Liked by 1 persoon

  5. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als Youtubers dit soort betaalde deals doen zelfs al is het geen reflectie van hun eigen mening. Wat mij wel boeit is het feit dat vaak niet duidelijk gemaakt wordt dat het onderdeel is van een reclame campagne. (Dat trouwens tegen de wet is om niet te duidelijk vermelden) Nu ook weer zit de FTC achter de kont van Machinema aan doordat ze hun deal met Xbox lekker onder de tafel vegen. Totalbiscuit heeft nog een aantal videos rondom dit soort deals die best wel interessant zijn om te kijken. 🙂

    Like

Geef een reactie

