Het achterste deel van de achtbaan gaat sneller… toch?

Toen ik nog een klein Rickje was… toen was ik DOL op attractieparken! Voornamelijk achtbanen vond ik HE-LE-MAAL fantastisch! Als je ECHT plezier wilde hebben in een achtbaan, dan had je twee keuzes: Helemaal voorin OF helemaal achterin. Voorin was helemaal fantastisch want dan kan je alles het beste zien! En achterin? daar ging je (Natuurlijk?) het snelste!

In die tijd was IEDEREEN van mijn vriendjes van mening dat je achterin de achtbaan het snelste zou gaan. WANT het voorste deel was al heel ver op de baan voordat deze echt snelheid kreeg en als je achterin zat ging de achtbaan al redelijk snel voordat je naar beneden ging, logisch?

Op een gegeven moment ging ik hier over nadenken. Hoe kan de achterkant van de achtbaan ooit sneller gaan dan de voorkant? Dan zou je de voorkant toch in moeten gaan halen? De achtbaan is toch één geheel? Hoe kan het ene deel dan sneller gaan dan het andere deel? Ik probeerde dit uit de leggen aan mijn vriendjes (die ik op wonderbaarlijke wijze nog had ook) maar die moesten er NIKS van weten! Iedereen was van mening dat het achterste deel van de achtbaan sneller ging, DUS ging het achterste deel sneller.

Oké Rick, leuk verhaal… maar wat probeer je hier mee te zeggen?

Het maakt niet uit HOE VEEL mensen iets beweren, dat maakt het nog niet meteen waar!

Bijna IEDEREEN die een religie volgt krijgt deze door van zijn ouders. Valt het niet op dat er heel heel heel weinig moslims zijn met christelijke ouders? (of andersom, whatever). We krijgen van onze ouders een stuk informatie mee (Het christendom is dé enige ware religie) en accepteren dit als de waarheid. Probeer eens een christen te vragen waarom zijn geloof waar is en dat van een jood niet… tja… dat weten ze niet.

Nu kan ik nog een hele blog gaan schrijven over religie (en dat zal ik nog zeker ooit eens gaan doen), maar voor nu gaan wij eventjes verder.

Soms als ik niet weet hoe ik een bepaald woord moet spellen tik ik beiden “kandidaten” in op Google en kijk welke de meeste hits geeft. Het enige wat je doet is dus kijken van “hey, wat doet de rest?” nou, dan doe ik dat ook mooi! Tuurlijk, meestal is er een gigantisch verschil in “hits” maar dat maakt het nog niet waar!

Dit heet een “argumentum ad populum” (een argument op de meerderheid). Dat van je vrienden bijna iedereen VINDT dat de achtbaan aan de achterkant sneller gaat, maakt het nog geen waarheid.

Dus uhm om deze hele rare blog af te sluiten… denk voor jezelf en laat je niet sturen door de algemene mening!

p.s. NEE de attracties op de kermis (draaimolen) gaan ’s nachts niet sneller, ik heb het gecheckt door te tellen hoeveel rondjes die bitch draait per minuut, exact het zelfde. Het zit allemaal in je hoofd. Een fijne dag nog! 🙂

xx Rickje

!tumblr_my0fnzAEBh1sddet9o1_400

25 gedachtes over “Het achterste deel van de achtbaan gaat sneller… toch?

  1. Rick, mensen die er niks vanaf weten zeggen dat achter in zitten voor een snellere ervaring zorgt, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar! Wat wel zo is is dat je achter in meer krachten voelt, en dat is waar het gaat met achtbanen. Wat de kermis betreft, het is een feit dat attracties op de kermis sneller zijn ingesteld dan in de pretparken. En dat meet je niet door rondjes te tellen!

    Like

  2. Veel mensen denken ook dat de achterste kar sneller gaat omdat de versnelling ook groter is. Als de voorste kar al naar beneden beweegt is de rest van het treintje nog opweg naar boven. De achterste trein wordt echter achter de versnellende trein aan getrokken terwijl deze nog omhoog wordt getakelt. Dat geeft je het gevoel dat je enorm snel gaat.

    Ook in de looping heb je dit. Als de middelste kar over het hoogste punt van de looping is versnelt de hele trein weer terwijl de achterste kar nog niet eens op zn kop in de meeste gevallen. Dit geeft ook weer een enorm gevoel van versnelling en je gaat dus eigenlijk ook wel wat sneller door de looping heen.

    Volgens mij geeft dit de gedachte dat de achterste trein sneller gaat dan de voorste.

    Like

    1. Je kan onmogelijk sneller gaan omdat er EEN treintje is, als je achter sneller gaat haal ke de voorkant in. Je hebt wel een bepaalde snelheid op een ander moment en het zou sneller kunnen voelen, maar daadwerkelijk sneller ga je niet.

      Like

      1. je gaat op bepaalde punten sneller, maar ook langzamer, dus het balanceert met elkaar (dus het maakt niet uit waar je zit) wat ook moet anders komt er een grote explosie met als gevolg een portaal naar mars. uhm negeer dat laatste maar

        Like

  3. Je hebt natuurlijk gelijk, maar ik kan me zelf ook nog heel goed herinneren dat de mening van mijn ouders altijd heel belangrijk was. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar ik heb het meer over school. Ik deed het nooit voor mezelf maar ik wilde dat mijn ouders trots op me waren. Als kind is het heel moeilijk om al zo snel voor jezelf te denken en overal een eigen mening op te hebben. Het is logisch dat ouders hun kind vertellen wat zij zelf vinden en ik weet zeker dat een groot deel (!) van de kinderen de vrijheid krijgt om een eigen mening te ontwikkelen.

    Like

    1. Nou soms krijgt je een bepaalde ideologie er zó erg als kind in dat je daar niet snel vabaf kan. Wij leren dat poep vies is, dat krijgen wij als kind mee en zullen wij altijd vinden. Kinderen in afrika vinden poep een stuk minder vies omdat hun oiders dat vinden. Je denkbeeld wordt toch deels vastgelegd door dat van je ouders of je het nou wilt of niet

      Like

  4. Ik ben een feminist, maar dan meer van de eerste golf.
    Ik vind het logisch dat er bijvoorbeeld gescheiden sport teams zijn: jongens zijn nou eenmaal sterker gebouwd dan meisjes, end of story (Net zoals dat zwarten over het algemeen “sterker” zijn gebouwd dan blanken, kijk bijvoorbeeld naar de winnaar van 200 meter sprint). In Nederland verdienen mannen over het algemeen meer dan vrouwen. Dat vind ik meer dan logisch, om de redenen die jij hebt gezegd. Maar het is ook zo dat in het mooie Nederland vrouwen en mannen met dezelfde functie in een baan, denk aan “directeur/directrice” of docent, (meestal) even veel verdienen. Dat mannen meer geld verdienen komt (over het algemeen) omdat mannen betere banen hebben: als de vrouw aan de balie werkt terwijl de man baas is van dat bedrijf is het meer dan logisch dat de man meer verdient dan de vrouw. Er zijn vaker mannen president omdat er überhaupt meer mannen hoofd zijn van een politieke groep dan vrouwen. Dit soort dingen vind ik allemaal erg logisch. Waarom ik een feminist ben is omdat vrouwen in veel andere landen b.v. niet naar school mogen terwijl de mannen dat wel mogen. Ook krijgen mannen veeeeeel meer vrijheid dan vrouwen in de meeste landen. Alle vrouwen in Nederland en andere westerse landen mogen van geluk spreken dat zij dezelfde rechten krijgen als mannen en moeten niet zeuren om nóg meer. Ik ben het dus volledig met jou eens, Rick.
    Wat ik dan ook erg vervelend vind is als mensen een “feminist” zijn zoals jij voor het grootste deel beschrijft in je blog. Sommige zogenaamde “feministen” vinden zelfs dat mannen nu onderdrukt moeten worden “omdat vrouwen ook zo lang onderdrukt waren”: wtf?! Denk aan de grotere problemen in de wereld, zoals dat vrouwen in veel oosterse landen nog onderdrukt worden, i.p.v. alleen denken aan jezelf en nóg meer willen. Deze mensen brengen een slechte naam aan het feminisme waardoor veel mensen denken dat feministen allemaal zo zijn en dat het dus een stelletjes debielen zijn. Laat feminist gewoon weer betekenen dat vrouwen en mannen gelijk behandelt moeten worden!
    DOEI!

    Like

      1. oh nee ik wilde meer toevoegen
        of die eerste soort feministen en die tweede normale mensen oh en de groep die vindt dat vrouwen onderdrukt moeten worden zijn sws dom want die hebben niet eens een argument die eerste heeft wel een argument maar een zeer soecht argument

        Like

  5. Ondanks dat je een prachtig punt maakt, door gebruik van die domme (geen haat) vriendjes van je, soms is een kuddedier zijn juist goed. Roken is zo’n onderwerp dat je pas hebt aangepakt in je relaxen met rick serie (als ik het dat al mag noemen). Mijn vrienden rookten nooit, dus deed ik het ook niet, terwijl ik het wel eens wilde proberen, gewoon om het maar eens gedaan te hebben, van mijn bucket list af te kunnen strepen. Omdat zij het niet deden, deed ik het ook niet. Het omgekeerde had ook zo kunnen gebeuren. Een kudde wolven is echter heel anders dan een kudde schapen.

    (ja een groep wolven heet een roedel, daar ben ik van op de hoogte, toch bedankt!)

    Like

  6. Het komt inderdaad doordat mensen kudde dieren zijn. Er ontstaat gewoon groepsdruk. Dat is ook de oorzaak van het veranderen van de Nederlandse taal. Enigste bestaat niet! en het is niet hun hebben, maar zij hebben. Maar omdat iedereen het ‘fout’ doet wordt het opeens goed…

    Like

  7. Jij en je vrienden hadden allebei gelijk over de achtbaan, als de voorkant net over de top ga je niet zo snel, als de achterkant net over de top gaat ga je wel snel. Je vrienden bedoelden dus dat als je het per plek bekijkt de achterkant idd sneller gaat. Jij bekijkt het op één tijdstip en dan gaat het treintje inderdaad één snelheid, dus je verhaal slaat helemaal nergens op.

    Like

    1. ja, je gaat sneller langs dat punt…maar waarom zou je daarvoor achterin de achtbaan willen zitten? ze bedoelde dat de achtbaam sneller ging…in het algemeen sneller. voorin bijv. 60 km/h MAAR achterin 70 km/h. dat dus.

      Like

      1. Maar je hebt wel langer een versnelling als je achter in het karretje zit want tussen het laatse en voorste karretje zit dan bijvoorbeel 20m afstand deze afstand kan het laatste karretje dan ook dezelfde snelheid hebben als het voorste karretje maar dan wel in een ritje de versnelling 20m langer ervaren. 🙂

        Like

      2. Dus gemmideld heeft het laatse karretje een iets hogere snelheid door dat afstand verschil tussen het eerste en voorste karretje omdat deze relatief dan eerder op de baan wordt versneld dan het voorste karretje

        Like

      3. nee, de achtbaan wordt als één geheel versneld omdat alle karretjes aan elkaar vast zitten. ze versnellen op een ander deel van de baan maar als je een versnelling over tijd grafiek maakt voor beiden delen van de achtbaan kar zijn deze identiek.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

