Volg je dromen… maar wees alsjeblieft realistisch!

Ik spendeer nu al bijna 4 jaar op youtube, 4 hele leuke jaren. Door deze 4 jaren heen is het beeld van youtubers erg sterk veranderd. Eerst waren youtubers losers zonder vriendje die in hun eentje op hun kamer tegen aan camera aan het praten waren. Nu zijn (sommige) youtubers een bekendheden, seksgoden, grootheden, iconen (met knolpower). Dit is natuurlijk allemaal hartstikke leuk maar met de gigantische groei van populariteit van youtube in Nederland komt nog iets, youtubers kunnen nu ook centjes verdienen met hun video’s. DAT vind ik als youtuber natuurlijk al helemaal geen probleem.

Het probleem komt met het idee dat kijkers meekrijgen vanuit hun “idool”. Een “Enzo heeft nooit zijn school afgemaakt en hij verdient momenteel meer geld dan mijn papa, mama, broer en overleden kat samen” idee. Er ontstaat een soort illusie dat IEDEREEN die youtube video’s maakt woont op een gigantische berg geld. Dat er voor iedere “grote” youtuber 99 youtubers met minder dan 100 kijkers zijn…dat zien ze niet.

Ik heb meerdere berichten gezien van mensen met 80 (!) abonnees die wel vonden dat ze konden stoppen met hun opleiding om eventjes youtube video’s te gaan maken als baantje, OK? Dit soort waanideeën worden ook heel erg aangedreven door youtubers (die al populair zijn) die dan van die slappe hap quotes je gezicht in gooien van “jaaaaa, als je ECHT veel tijd en moeite in je video’s steekt wordt je vanzelf een grote youtubers”, nou…zo werkt het dus niet.

Nu gaat deze blog niet alleen over youtubers, dat was gewoon eventjes een herkenbare inleiding. Dit hele “volg je dromen…en dan komt het vanzelf wel goed” houding zie ik overal meer grip krijgen. Tuurlijk joh ga lekker Poolse literatuur studeren, na je studie ben je 20.000 euro armer en wat heb je er nou echt voor terug? Is er echt zó veel vraag in Nederland naar Poolse literatuur? nee! Hé wat gek! Achjah gewoon lekker doen wat je zelf leuk vindt joh!

Ikzelf ben dan ook naast het maken van mijn redelijk populaire youtube filmpjes bezig met een voltijd studie scheikunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben mij er van bewust dat ik de vorige zin graag in de mond neem…ik ben er dan ook best wel trots op. Op youtube heeft mijn geen enkele “grote” youtuber überhaupt een vervolgopleiding gedaan. En ALS er een vervolgopleiding is gedaan is dat vaak een rare studie in de hoek van de Poolse literatuur, een “social media studies” of iets raars in die richting.

NIEMAND weet hoe goed sites zoals youtube het over een paar jaar doen en of je dan zelf nog relevant bent. Dus waarom zijn er zó veel mensen die fulltime youtube doen als carrieremogelijkheid voor het leven zien? Ik sta er veel negatiever in, ga er van uit dat mensen op een dag interesse verliezen en mijn poep en kan dan door bouwen op mijn scheikunde opleiding. Verder ben ik al druk bezig met naast youtube mij uitbreiden in andere dingen waardoor ik met mijn beetje “youtube fame” een goede start heb. Stand-up comedy en (ooit?) een boek schrijven staan op dit lijstje.

Conclusie van het verhaal: Misschien moet je eens niet zo’n hippie zijn en hallo zeggen tegen de echte wereld. Het volgen van je dromen is geen geheime route naar succes, of überhaupt naar je dromen. Het zijn dromen omdat ze in het echte leven niet zo snel gebeuren (in mijn dromen kan ik vliegen). Nu wil ik niet gaan zeggen dat je je niet bezig moet houden met de dingen die je leuk vindt maar er is ook totaal geen schaamte in het hebben van een back-up plan, je weet wel…voor als je dromen een Poolse literatuur versie van bedrog zijn.

Wees jezelf, want wie moet je anders zijn?

xx Ricky

duidelijke nep huil

43 gedachtes over “Volg je dromen… maar wees alsjeblieft realistisch!

  1. Alsjeblieft schrijf niks meer, zo krijg je alleen maar haat en zal niemand je ooit mogen. En hou jij je mond dan maar over Rick.

    Een serpentje

    Like

  2. Ik moet zeggen, na 2 jaar jou te volgen, al je dromen te horen via video en dan dit nu te lezen om half 3 in de nacht, dat raakt me wel hoor. Ik jaag mijn dromen al jaren achterna, met weinig succes, dus kijk ik maar hoe jij het doet. Sinds ik dat doe, gaat het beter. Misschien ben jij mijn gelukschaoot (#nohomo). Ik hoop dat niet te veel mensen interesse verliezen in jouw poep. misschien een paar, zodat het wat rustiger is in je twitch chats, maar verder vind ik het heeeeelemaal prima.

    Een goede nacht gewenst en keep on keeping on!

    Like

  3. ik heb meededeling over de blobvis geef een keer aandacht aan deze viezepoep vissen en kunnen jullie een donatie aan giro69 van maar liefs 69 euro of bekijk onze site melonparty.org

    Like

  4. Ik snap wat je bedoeld, alleen er zijn ook genoeg kanalen die wel een opleiding afgerond hebben. Het is gewoon niet slim om geen opleiding afgerond te hebben als je een gamekanaal bent. Kijk bijvoorbeeld naar Sander, Spooky1611 hij was de eerste Nederlandse youtuber die verdiende aan gameplay videos. Hij was een paar jaar gelden erg populair, maar tegenwoordig heeft hij het erg moeilijk om rond te komen met youtube. Gelukkig doet hij wel een opleiding naar youtube. Maar hij is zo erg gekelderd qua populariteit. Hij deed wel eens mee met Enzo zijn minecraft serie en vele vonden Sander helemaal niks, hij werd in de reactie echt de grond in getrapt. En dat terwijl hij gaming in Nederland echt groot gemaakt heeft. Zo erg kan het verander met een gamekanaal.
    David zie je ook achter uit gaan. Zijn gamekanaal groeit ook niet meer zo hard. Hij gooide laatst zijn kanaal over de kop om zelf in elke video mee te doen en dacht dat dat zal helpen. Maar nee het helpt niet. Milan haalt hem denk ik binnenkort in. Dat is erg opvallend want DDG upload veel games die goed bekeken wordt en DHD heeft dat minder.

    Als je kijkt naar andere kanalen dan hebben Kelvin en Peter geen opleiding afgerond. Hun hebben naast youtube ook een bedrijf waar ze filmwerk, bewerken etc. doen. Ze hebben bijvoorbeeld een reclame helemaal zelf bedacht, op papier gezegd, gefilmd en bewerkt voor een bedrijf. De reclame werd tijdens het WK voetbal uitgezonden. Dan weet je zeker dat je werk hebt als je youtube kanaal niet meer loopt. Ondanks dat ze geen opleiding hebben, hebben ze echt talent.

    Liked by 1 persoon

  5. dit is egt bullshit dude met je stupid haat naar enzo enzo is de beste youtuber van de werel en jij mag de pot op ik wil later een leuken baan net zoals enzo en veel abonees en ja daar hoef je geen oplijding voor ofzo wat het dan ook is maar voor alle girlz hier

    #folowyourdreams #feminism #meidenbovenmanen

    groetjes liza en stop met je blogx

    Liked by 1 persoon

    1. Beste hater/extreme fangirl, (toevallig genaamd liza – betekent gewijd aan god- maar blijkbaar ook aan Enzo)
      Bevalve je lak aan interpunctie en spelling, echt, wereld leuke abonnnees, opleiding, heb je ook zeker een lak aan beleefdheid. Deze dingen lijken me toch redelijk belangrijk als je een grote youtuber wil worden (zoals jouw grote idool). Misschien zou een opleiding (ja, met ei) je toch goed doen.
      Daarbij is je onbeleefdheid ook nog eens verkeerd, in dit artikel/blogbericht wordt alleen gezegd dat Enzo knol geen verdere opleiding heeft gevolgd en veel geld verdiend. Dit zijn geen beledigingen naar t adres van Enzo, slechts feiten.
      Als ik je advies mag geven ( wss niet want je bent nogal defensief) zou ik zeggen dat je ook lol kunt hebben in een baan die iets oplevert, kun je mij zeggen dat je t hebben van geld en het spenderen er van niet leuk vindt?
      Het lijkt me trouwens handig voor iedereen om af en toe de pot op te gaan anders ontplof je.

      Gegroet fangirl/adviseur

      Ps. Ga je nu echt dingen zoals feminisme en het volgen van je dromen betrekken om medenstanders te krijgen, volgens mij ben je niet erg feministisch in je reactie. Irrelevant net zoals jouw reactie.

      Pss. Dit is een artikel geen hoop poep ( ookal quote hij t wel).

      Like

    2. Dit is dus precies wat Rick bedoeld. Rick maakt goede blogs, als het je niet bevalt kun je het ook gewoon niet lezen. Hij heeft de blog aangemaakt om zijn mening te vertellen, en Rick boeit jouw reactie geen drol! Enzo Knol kan helemaal niks gaan doen als YouTube zou stoppen, dat is wat rick zegt. Hij geeft geen haat naar Enzo! Als je een beetje een serpentje bent weet je dat hij er vaak grapjes over maakt als “Enzo Drol” en “#DrolPower”

      Groeten Luc

      Like

    3. alemaal beken houden over enzo of ik sla jullie dombos vieze homos enzo is de beste youtuber en jullie en niet en dierick dude hoort niet bij de worldpres comunitie daarom voor alle girls

      #folowyourdreams #feminism #meidenbovenhaters

      Like

    4. ten eerste: enzo is eigenlijk dus niet de beste van de hele wereld, dat is dus pewdiepie aangezien die zegmaar 40 keer zoveel abbonees/views heeft

      en ten tweede leer nederlands

      Like

    5. Liza, je bent super slecht in Nederlands en je doet heel onbeschoft tegenover Rick. En dat terwijl dat allemaal onterecht is, Rick schrijft namelijk geen enkel hatelijk woord over Enzo, hij verteld alleen een feit. En je doet nu heel stoer om medestanders te vinden, maar die zul je hier niet krijgen. De meeste hier houden namelijk van Rick. En als je zo gemeen blijft doen zal niemand ooit abonneren op jou. En wat doe je hier eigenlijk? Stop jij alsjeblieft met hatelijke reacties plaatsen.

      Groetje een serpentje.

      Like

    6. uh um jij spreekt jezelf ontzettend tegen… het feminisme wil nl graag GELIJKE RECHTEN voor mannen en vrouwen lees jezelf volgende keer goed in…

      Like

  6. Ik ben het er helmaal mee eens. Vooral het voorbeeld van de grote youtubers die hun studie niet afmaken vind ik goed. Ik denk dat kinderen dan snel gaan denken dat ze geen studie hoefen te doen maar gewoon youtube kunnen doen als baan.

    Like

  7. Ik bem het er helemaal mee eens rick, il heb dan een yt kanaaltje met rond de 150 subs, maar ik zit nu in 4 havo ga naar 5 havo en ga daarna de studie hbo-ict doen op de HVA.
    Ik vind youtube echt leuk om te doen maar ik vind mn studie veel belangrijker, ik werk op zaterdag in een kas en op zondagen, na school en in de vakantie maak ik yt video’s en spreek ik af met mn vriendin en ik ben nu ook bezig voor mn heftruck rijbewijs.
    Ik heb dus een druk leven maar ik vind yt leuk en blijf t doen.
    maar ict vind ik leuk en dat wil ik ook studeren, en als hobby ernaast is youtube echt leuk.

    Like

  8. Ik heb ook een schijthekel aan van die bekende youtubers *kuchEnzoKnol* die 1 geen een opleiding hebben gedaan, en 2 kijk een gemiddelde vlog, hij slaat zich zelf op zn voorhoofd, doet de Mongolischte dingen (die een kind van 8 nog niet doet, laat staan een voor de wet volwasse man van 21/22).
    Dat is de reden waarom kinderen rond de leeftijd van 11, of mensen van het zelfde niveau als enzo zijn vlogs kijken, Mijn broertje van 8 die slaat zich zelf niet op zn voorhoofd of die doet geen idiote dingen, dat is waarschijnlijk ook de reden dat jij het nooit kijkt, maar hij speelt ook al League of Legends dus ja..

    Conclusie: als je een werkend stel hersenen hebt kijk je geen enzoknol, zo wel dat werkt het waarschijnlijk niet na behoren.

    Xoxoxo Jaimy

    Like

  9. Dit is waar, dit is mijn levensplan:
    Vwo afronden en advocaat worden, centen sparen en van je pensioen genieten in amerika.
    Back-up plan: afgestroomd naar havo, beveiliging o.i.d in, vakanties plannen naar amerika, vriendin ontmoeten, trouwen en verhuizen naar amerika.
    Rick wat vind jij hier van

    Like

    1. Hou je aan het eerste plan met genoeg motivatie gaat dit je wel lukken. Ik geloof in je.
      maar ik ben maar een klein persoon in een grote wereld.

      Like

  10. Dit is zo waar. Het internet kent heel veel “Trends” zo heb je bijvoorbeeld agar.io. De kans is klein dat over 2 jaar youtuber er uberhaupt nog mensen zijn die dit spelen. Zo kan dat ook zijn met Youtube, alleen dan over een langere periode. De meeste echt grote youtubers hebben niet/geen backup plan. Tuurlijk moet je je iets doen wat je leuk vindt. Maar dat hoeft niet altijd de droom te zijn die je nu in je hoofd heb.

    Like

  11. Mooi gesproken Rick! Ik herken het inderdaad wel, maar sommige YouTubers laten ook echt duidelijk zien hoeveel ze verdienen. Kijk bijvoorbeeld Kwebbelkop (niet om te haten maar gewoon als voorbeeld, kijk zijn video’s ook vaak genoeg dus ik vind hem verder niet stom), maar die vertelde laatst doodleuk in zijn video dat hij een huis van 8 ton! huurde en hij rolt rond op de modernste snufjes, 4K beeldschermen laten zien. Dat zou iedereen wel in zijn huis willen hebben en de jongere mensen denken dat het zo snel kan als hij, gewoon een video maken, wat commentaar geven en je bent binnen. Ikzelf merk ook dat het niet zo gaat (het is ook niet mijn doel om er mijn geld mee te gaan verdienen, haha). Ik ben ook niet lang geleden een YouTube kanaal gestart, maar echt omdat ik filmen supertof vindt en ik wil hier later ook dingen mee gaan doen. Ik wil na mijn school zeker richting de filmwereld gaan en YouTube is een prachtige zijtak om me nu al daar deels in te verdiepen en te ontwikkelen, terwijl ik daarnaast gewoon bezig ben met school. YouTube biedt mij in dit geval ruimte tot het uiten van mijn grootste hobby en dit te delen met anderen, om te zien of ik het publiek ermee pak. Je krijgt openbare kritiek en daarmee kan je weer verbeteren. En dat is vooral wat YouTube zo mooi maakt, maar YouTube zal zeker nooit een baan voor mensen kunnen worden. Het is onzeker, je zou het zo kunnen vergelijken met Agar. Iedereen doet het, kijkt ernaar, speelt het, maar na verloop van tijd loopt het leeg. Dan hebben al die YouTubers, vooral de “kleinere”, die hun opleiding stopzetten omdat ze denken dat ze het helemaal gaan maken met YouTube, een gigantisch probleem (maar wel meer banen voor de mensen met verstand :P). Anyway, goed gesproken!

    Like

  12. Ben het hier zeker mee eens, het succes van YouTube kan binnen 10 jaar zo ingedaald zijn. Ik denk ook wel dat jij een van de weinige YouTubers bent die oprecht brede interesses en capaciteiten heeft. Al zouden ze móeten studeren, dan zouden de meesten die fulltime willen vloggen denk ik alsnog voor zo’n creatieve beroepsopleiding gaan, waarvan een grote minderheid daadwerkelijk potentie heeft. Ik kende jou in eerste instantie alleen van serpentscience, en vind dat je het erg tof doet!

    Like

Geef een reactie

